A Nightmare on Elm Street 4 The Dream Master

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988) recensie

A Nightmare on Elm Street 4 The Dream MasterHet succes van de fictieve kindermoordenaar Freddy Krueger is ongekend. Tot op de dag van vandaag behoort het hersenspinsel van Wes Craven tot één van de meest iconische horrorfiguren. Dat er na het eerste deel uit 1984 talrijke vervolgdelen verschenen is dan ook niet zo vreemd. Na Freddy’s Revenge en The Dream Warriors, verscheen in 1988 A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master. Het vierde deel in de reeks waarin Freddy (Robert Englund) terugkeert en hij zint op wraak. Weten de tieners hem ook deze keer te stoppen of zal de droomdemon eindelijk zegevieren?

Nadat zij Freddy hebben verslagen leiden Kristen (Tuesday Knight) en haar vrienden een rustig leventje. Totdat zij weer begint te dromen over de maniakale seriemoordenaar. Terwijl haar vrienden de nachtmerries wijten aan haar traumatische ervaringen, gelooft Alice (Lisa Wilcox) in de terugkeer van Freddy. Het duurt niet lang voordat de tieners op school beginnen te dromen over de ernstig verbrandde psychopaat en dat er slachtoffers vallen. Alleen door samen te werken kunnen ze hem stoppen, maar Freddy is krankzinniger en krachtiger dan ooit tevoren.

Voor een vierde deel is The Dream Master een waardig vervolg hoewel de door Renny Harlin geregisseerde horrorfilm niet de kwaliteit van het eerste deel kan evenaren. Het is jammer dat Patricia Arquette bedankte om opnieuw in de huid te kruipen van Kristen, maar Tuesday Knight vult de rol aardig in. Maar de aandacht gaat dan ook volledig naar Lisa Wilcox die op een uitstekende wijze de rol van Alice speelt. Tijdens de film zien wij haar veranderen van een ingetogen dagdromer in een standvastige meid die er alles aan doet om Freddy tot een halt toe te roepen.

De make-up effecten zijn van een uitstekende kwaliteit en de smakelijke slachtpartijen komen weer kleurrijk in beeld. Natuurlijk ontbreken Freddy’s macabere doch komische opmerkingen niet en het is weer een genot om hem aan het werk te zien. Mede te danken aan de wijze waarop Robert Englund de rol van het populaire personage invult. Daarnaast bevat de film een heerlijk 80’s sfeertje dat voor veel kijkplezier zorgt. Het doet de liefhebber van het genre weer verlangen naar de tijd waarin dit soort horrorfilms in overvloed werden uitgebracht.