A Dog’s Purpose (2017) recensie

A Dog's PurposeEen hond kan je beste maatje zijn. Een trouwe viervoeter die je altijd opvrolijkt als je verdrietig bent, met je wil spelen en met je wil knuffelen. In dat opzicht is een hond wellicht de enige echte vriend die er is. In mijn geval was dat zeker zo toen Baylie nog leefde. Mijn lieve mopshond die helaas overleden is en een groot gat achterliet. Dat is ook het nadeel van deze intense vriendschap, want een hond is er niet voor altijd. In A Dog’s Purpose staat dit gegeven centraal als we de hond Bailey volgen van zijn geboorte tot aan zijn dood en hoe hij iedere keer terugkeert als een ander ras.

Josh Gad heeft de stem van Bailey ingesproken en de vrolijke hond vertelt over het zin van het leven. Want Bailey vraagt zich af wat het doel van zijn leven is. Want er is toch meer dan plezier maken, een bal achtervolgen, eten en drinken? Al snel leert hij wat echte vriendschap is als hij een Ethan (K.J. Apa) vindt! Een jongetje dat in een oogopslag gehecht raakt aan Bailey en de twee zijn onafscheidelijk. Zelfs als Ethan verliefd wordt op Hannah (Britt Robertson) blijft Bailey een belangrijk onderdeel van zijn leven en de familie waarin hij is opgegroeid. Tot het onvermijdelijke moment dat de natte neus ernstig ziek wordt.

Het is niet het laatste leven dat Bailey zal leiden, want hij keert telkens terug als een ander ras. Ondanks dat er iedere keer weer een zakdoekje tevoorschijn komt als de hond uit het leven stapt, is er ook enorm veel humor aanwezig als hij terugkeert en tot de ontdekking komt dat hij weer van voren af aan moet beginnen. A Dog’s Purpose is dan ook een film die van alle markten thuis is. Er is drama, romantiek, humor en zelfs een beetje spanning aanwezig als Bailey op een dag terugkeert als een getrainde politiehond. Het maakt de door Lasse Hallström geregisseerde prent een leuke film die dan ook geschikt is voor het hele gezin.

De film raakte mij persoonlijk erg hard. Niet alleen vanwege het feit dat de hoofdrolspeler dezelfde naam heeft als mijn inmiddels overleden vriendinnetje, maar ook door het feit dat het verhaal weer eens bevestigt hoeveel plezier en liefde een hond kan geven en dat ik dat nu mis. Ik hield het dan ook niet droog tijdens deze film (softie dat ik ben), maar ik denk dat meer hondenliefhebbers daar last van zullen hebben. Het mooie A Dog’s Purpose is nu zowel digitaal als op een kwalitatief goede DVD verkrijgbaar.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.

3.5