A Christmas Eve Miracle (2015) DVD recensie

A Christmas EveEr zijn leuke Kerstfilms, sfeervolle Kerstfilms, treurige Kerstfilms en zelfs vreemde Kerstfilms. Maar er zijn ook slechte Kerstfilms! En nee, dan heb ik het niet over een goed foute film die zo zoetsappig of onrealistisch is dat het dan ook weer leuk wordt om naar te kijken, maar dan heb ik het over een film zoals A Christmas Eve Miracle. Het gaat al fout op het moment dat je de hoes uit de schappen trekt, want op de voorkant staat een vrolijk gezin dat Kerstpret in de sneeuw beleeft, maar op enkele gezinsleden na zien we deze personages niet terug in de film zelf!

Het verhaal is niet enorm interessant, maar dat is ook niet nodig bij een Kerstfilm. Althans, ik ben al gelukkig als er een goede sfeer aanwezig is en dat de film een ontroerend happy end heeft. In A Christmas Eve Miracle draait het om de familie Holden. Moeder Sharron (Olivia d’Abo) is een workaholic die getrouwd is met haar tablet en mobiele telefoon en samen met haar werkeloze man Dustin (Anthony Stark) en twee kids Stuart (Josh Reid) en Ann (Dina De Laurentis) op Kerstvakantie gaat. Na haar ontmoeting met de beheerder van het park, natuurlijk een man die op de Kerstman lijkt en Kris heet (William ‘Bus’ Riley), fantaseert Sharron over een kinderloos bestaan en verre reizen maken.

En je kan het misschien al raden wat er dan gebeurd. Sharron wordt de volgende ochtend wakker, haar man is opeens de grote baas van zijn eigen miljoenenbedrijf en de tripjes naar mooie steden zoals Parijs staan al op de agenda. Maar de kinderen zijn verdwenen! En Sharron komt er dan ook snel genoeg achter dat ze haar gezin mist en dat alle dure cadeaus en stedentrips geen waarde hebben. Een goed recept voor een Kerstfilm zou je denken, maar helaas is niets minder waar. Hoewel Olivia d’Abo de rol van moeder Sharron nog enigszins goed invult, maakt Anthony Stark zich veelvuldig schuldig aan over-acting en dat komt de geloofwaardigheid van zijn dubbelrol zeker niet ten goede. Ook Josh Reid en Dine De Laurentis die rollen van de kinderen spelen zijn zeer matig.

Maar het grootste manco komt nog voort uit het feit dat de door R. Michael Givens geregisseerde Kerstfilm enorm rommelig is en totaal geen sfeer bevat. Een film die zich afspeelt in een blokhut vol Kerstversieringen en met een pak sneeuw voor de deur, is nog geen Kerstfilm. En dan is er geen andere conclusie mogelijk dan dat A Christmas Eve Miracle zwaar teleurstelt en snel vergeten mag worden. Sony Pictures Home Entertainment heeft nog een dappere poging ondernomen om de film op een nette DVD uit te brengen en dat is ook gelukt. Even buiten beschouwing gelaten dat de hoes van de DVD dus niet klopt! De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is op orde en het bonusmateriaal bestaat uit een bioscooptrailer van de film. Meer dan genoeg als je het mij vraagt.

Score: 5,0

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “A Christmas Eve Miracle (2015) DVD recensie”