A Bigger Splash (2015) Blu-ray Disc recensie

A Bigger SplashA Bigger Splash van de Italiaanse filmmaker Luca Guadagnino is een film met een beetje van alles. Wat begint als een rustige en zwoele zomerfilm eindigt in een spannend drama vol met intriges. De goede recensies en de sterke cast met gevestigde namen zoals Tilda Swinton, Ralph Fiennes en Matthias Schoenaerts maakten mij enorm nieuwsgierig naar deze film. Nu deze op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar is, is het ook een mooi moment om er eens rustig voor te gaan zitten. En wat is mijn oordeel over A Bigger Splash? Dat lees je in mijn recensie.

A Bigger Splash gaat over rockster Marianne (Tilda Swinton) en haar vriend Paul (Matthias Shoenaerts) die op het prachtige Italiaanse eiland Pantelleria genieten van een welverdiende vakantie. Er komt al snel een einde aan de rust als Marianne’s ex en muziekproducer Harry (Ralph Fiennes) en zijn dochter Penelope (Dakota Johnson) opeens voor hun deur staan. Voor de aanwezige Harry is het uitje niets meer dan een gezellig samenzijn met oude vrienden. En terwijl Marianne de ongeplande invasie toelaat, begint Paul zijn buik vol te krijgen van Harry’s sterke verhalen en Penelope’s overduidelijke pogingen om hem te verleiden.

De film begint traag en zit vol met mooie beelden van het Italiaanse eiland, maar vanaf het moment dat Fiennes en Johnson verschijnen is de spanning tussen de personages direct voelbaar. Het is overduidelijk dat Paul zich ergert aan de ex van Marianne die er nauwelijks moeite voor doet om te verbergen dat hij nog steeds gevoelens heeft voor de rockster. Het vreemde aan het verhaal is dat Paul het ook allemaal toelaat als hij besluit om zich voor te bereiden op een aankomend project terwijl zijn vriendin en Harry de plaatselijke dorpjes verkennen. Daarnaast is het vreemd dat Harry zijn jonge dochter achterlaat bij Paul terwijl hij moet weten dat zij wel geïnteresseerd is in een avontuur met de rustige fotograaf.

Dat doet dan ook vermoeden dat de personages het allemaal wel prima vinden wat hen staat te wachten. Alsof ze op zoek zijn naar een manier om moedwillig hen relaties te saboteren. In deze situatie laat Guadagnino veel aan de verbeelding over. Natuurlijk zijn Schoenaerts en Fiennes regelmatig in hun blote kont te zien en ook Johnson is er opnieuw niet vies van om volledig uit haar kleren te gaan. Toch blijft het voor de kijker gissen wat er precies gaande is tussen Paul en Penelope terwijl het dan wel weer overduidelijk is dat Harry er alles aan doet om nog een keer het bed te mogen delen met Marianne. En in de slotfase neemt het verhaal een verrassende wending hoewel dat achteraf gezien een logisch gevolg is van de inmiddels zeer gespannen situatie in de zomerse villa in de Italiaanse bergen.

A Bigger Splash bevat misschien niet een heel boeiend verhaal, maar het goede acteerwerk van de hoofdrolspelers en de prachtige beelden van het Italiaanse dorp zorgen voor enorm veel kijkplezier. Vooral Fiennes blinkt uit in de rol van de overdreven Harry, een man die ondanks zijn zeer duidelijke gebreken en oneerbiedige bedoelingen toch enorm likeable is. Met de rol van Johnson had ik weinig en ik had toch liever Margot Robbie (zij was oorspronkelijk gecast als Penelope, maar moest de productie wegens een overvolle agenda verlaten) in deze rol gezien. Desalniettemin is de door Luca Guadagnino een film die meer dan de moeite waard is. De zomerse thriller is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die als enige minpunt het gebrek aan bonusmateriaal kent.

Met dank aan Lumière voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “A Bigger Splash (2015) Blu-ray Disc recensie”