9/11

9/11 (2017) recensie

9/1111 september 2001. Een zwarte dag in de geschiedenis van de mens. De dag waarop twee vliegtuigen in de torens van het World Trade Center in New York crashen. Met ontelbaar veel doden en gewonden als gevolg. De terroristische aanslag en de bijhorende beelden van de rokende twin Towers die uiteindelijk instorten, staan nog bij menig mens op het netvlies gebrand. Natuurlijk volgden er verschillende films en documentaires over deze ingrijpende gebeurtenis. Met als dieptepunt de fictieve thriller 9/11 van regisseur Martin Guigui.

11 september 2001. Een aantal mensen nemen de lift in de noordtoren van het World Trade Center. Niet veel later komt de lift stil te hangen en klinkt er een enorme knal. Zonder de wetenschap dat er zojuist een vliegtuig in de toren is gevlogen, vragen zij zich wat er aan de hand is. Het enige contact dat zij hebben is met liftoperateur Metzie (Whoopi Goldberg). Ze informeert hen via de intercom over de situatie, maar ze probeert hen ook te helpen om de lift zo snel mogelijk te verlaten.

Fictief
Zover bekend is 9/11 niet gebaseerd op een waargebeurd drama dat zich op 11 september 2011 heeft afgespeeld. In de basis is het een verhaal over een groep mensen die opgesloten zitten in een lift en proberen uit te breken. Dat zich in de film afspeelt op de dag van de terroristische aanslagen. Iets dat natuurlijk nieuwsgierigheid opwekt bij het publiek, maar uiteindelijk niets meer dan een goedkope truc lijkt te zijn om de mensen de film aan te schaffen of te huren. Op zich zal dat feit vergeven worden als het een goede of aangrijpende film is, maar 9/11 is echt tenenkrommend slecht. Hoewel dat weinig met het verhaal te maken heeft.

Ensemble cast
Whoopi Goldberg, Gina Gershon, Olga Fonda, Luis Guzmán, Wood Harris en Charlie Sheen werden gestrikt om de hoofdrollen te spelen, maar geen van allen spelen een goede rol. Ze maken zich regelmatig schuldig aan overacting terwijl misplaatste humor voor meer irritatie dan kijkplezier zorgt. Er is dan ook geen moment dat er met één van hen wordt meegeleefd en bij een drama is dat enigszins noodzakelijk. Op het gebied van spanning slaat men ook de plank compleet mis, want je weet immers hoe het gaat aflopen. Het is leuk en aardig dat de makers de film dan nog wel opdragen aan de slachtoffers, maar ik kan het mij heel goed voorstellen dat de film kwaad bloed zet bij de nabestaanden en de overlevenden. 9/11 is een blunder dat nooit gemaakt had mogen worden.

Waardering: 0.5 uit 5.