616: Paranormal Incident (2013) recensie

616: Paranormal IncidentIeder jaar ga ik naar de Spring Edition van Weekend of Hell in Dortmund. Een Comic Con, maar dan compleet gericht op het horrorgenre. Een onderdeel van dit evenement is de Filmbörse. Een hal met tientallen verkopers van DVD’s en Blu-ray Discs. De markt is in Duitsland nog steeds gigantisch terwijl in Nederland de geluidsdrager steeds sneller uit de winkels verdwijnt. Voor een liefhebber en verzamelaar is het dus een uitgelezen kans om de collectie te verrijken met films en series die wellicht in Nederland niet (meer) te krijgen zijn. Zo nam ik onder andere de bovennatuurlijke horrorfilm 616: Paranormal Incident mee.

Robin (Autumn Federici) krijgt een DVD thuisgestuurd waar beelden van een paranormaal onderzoek op staan. Een team van FBI-agenten onderzoekt een verlaten gevangenis waar het volgens de verhalen spookt en bezoekers op mysterieuze wijze verdwijnen. De beelden zijn schokkend te noemen, want de beelden leggen vast hoe de FBI-agenten één voor één ten prooi vallen aan de kwaadaardige entiteiten die in de gevangenis aanwezig zijn.

Slap aftreksel
Na het succes van de found footage horrorfilm Paranormal Activity zagen filmstudio’s en filmmakers hun kansen om het genre uitentreuren uit te melken. In de franchise verscheen er niet alleen een aantal kwalitatief wisselende vervolgdelen, maar ook horrorfilms die in dezelfde stijl als Oren Peli’s creatie zijn opgenomen. 616: Paranormal Incident is één van die films waarbij regisseur David Chirchirillo (Bad Match) zich overduidelijk heeft laten inspireren door genregenoten die inmiddels zijn verschenen. Met als resultaat dat zijn horrorfilm niets meer of minder dan een slap aftreksel is.

Slecht
Als je een film op de gok koopt loop je natuurlijk altijd het risico dat je van een koude kermis thuiskomt. Nu had ik echt niet de verwachting dat 616: Paranormal Incident enigszins in de buurt zou komen van een ijzersterke film zoals Paranormal Activity, maar de horrorfilm is wel heel slecht. Er is niet alleen van alles mis met de opbouw en de uitwerking van het flinterdunne verhaal, maar ook het acteerwerk is zwaar over de top. Iets wat de spanning niet ten goede komt. Dat is enorm jammer, want een setting zoals een verlaten gevangenis is een perfect podium voor een spookverhaal.

1