3 From Hell (2019) recensie

3 From HellHet was een aangename verrassing. Toen ik de app van Netflix opende zag ik dat 3 From Hell was verschenen. Het langverwachte vervolg op House of 1000 Corpses en The Devil’s Rejects. Een film waar ik enorm naar uitkeek. In de horrorfilm van schrijver en regisseur Rob Zombie keren de leden van de Firefly-familie terug om opnieuw dood en verderf te zaaien. En zoals verwacht (en gehoopt) gaat het er opnieuw stevig aan toe.

Nu de overgebleven leden van de Firefly-familie in de kraag zijn gevat, worden Captain Spaulding (Sid Haig), Otis (Bill Moseley) en Baby Firefly (Sheri Moon Zombie) na een kort proces ter dood veroordeeld. Na de executie van Spaulding worden Otis en Baby bevrijdt door hen verloren broer Winslow (Richard Brake). Terwijl de autoriteiten hen op de hielen zitten besluiten de ‘Devil’s Rejects’ om naar Mexico te vluchten. Maar zelfs in het land waar criminelen van hen vrijheid kunnen genieten, kunnen de Firefly’s niet uit de problemen blijven.

Sid Haig
Kort na de release van 3 From Hell overleed Sid Haig. Zijn rol in het slotstuk van de trilogie is dan ook beduidend kleiner, omdat zijn gezondheid tijdens de opnames al achteruit was gegaan. Dat dwong Zombie om de rol een stuk kleiner te maken, maar ook om een nieuw personage te introduceren. Ondanks dat Haig wordt gemist, vult Richard Brake de rol van de verloren en krankzinnige broer Winslow prima in. Hoewel 3 From Hell toch grotendeels draait om de maniakale Otis en zijn aantrekkelijke doch dodelijke zus Baby Firefly.

De laatste
Bill Moseley en Sheri Moon Zombie vullen de rollen opnieuw uitstekend in en zoals geschreven gaat het er opnieuw ruig aan toe. Onsmakelijke beelden en bloederige taferelen worden dan ook niet geschuwd. 3 From Hell is dan ook zeker geen film voor tere zieltjes. Toch is het slotstuk van de trilogie meer een bloederige misdaadfilm dan een angstaanjagende horrorfilm. Te wijten aan het verhaal dat niet meer om het lijf heeft dan dat van een standaard verhaal over een drietal moordenaars die op vlucht slaan voor de autoriteiten en iedereen die hen pad kruist om zeep helpen. Dat is ietwat teleurstellend, maar voor de liefhebber van smerige en bloederige horrorfilms is 3 From Hell er eentje die je niet mag missen.

2.5