22 July (2018) recensie

22 JulyOnlangs schreef ik een recensie van de indrukwekkende en lugubere dramafilm Utøya 22. juli. Gebaseerd op de afschuwelijke terroristische aanslag die op 22 juli 2011 op het Noorse eiland plaatsvond. In tegenstelling tot de door Erik Poppe geregisseerde film focust 22 July zich meer op de beweegredenen van de dader, de nasleep van zijn gruweldaden en de veelbesproken rechtszaak. Tot groot ongenoegen van de Noren die maar liefst twintigduizend handtekening verzamelden om de productie tot een halt toe te roepen.

22 juli 2011. De broertjes Viljar (Jonas Strand Gravli) en Torje (Isak Bakli Aglen) verblijven samen met honderden medestudenten op het eiland Utøya. Na een bomaanslag in het centrum van Oslo worden ook de jonge kampeerders op Utøya het doelwit van de extreem-rechtse Anders Behring Breivik (Anders Danielsen Lie). Vermomd als een politieagent vertrekt hij naar het eiland waar hij bij aankomst het vuur opent op de nietsvermoedende kinderen. Na 72 minuten wordt hij in de kraag gevat en begint het zenuwslopende proces tegen de terrorist die naar eigen zeggen als een soldaat van de natie aan zijn plicht voldeed.

In tegenstelling tot het hartverscheurende drama van Poppe is de door Paul Greengrass geregisseerde film meer een politieke thriller. Het verhaal wordt zowel vanuit het perspectief van de kinderen als dat van de dader verteld. Greengrass schuwt geen indrukwekkende beelden van de schietpartij en ik kan mij goed voorstellen dat het bij veel mensen kwaad bloed zet. Een gebeurtenis als deze dat ook nog eens vers in het geheugen ligt, hoeft niet als materiaal te dienen voor een ietwat misplaatste spektakelfilm. Daarentegen mogen we ook niet vergeten dat het wel de realiteit is geweest.

Tempo
Gelukkig is de schietpartij op Utøya slechts een klein onderdeel van de bijna twee en een half uur durende dramafilm, want in het derde bedrijf ligt de focus vooral op hoe de overlevenden de draad weer proberen op te pakken, hoe Breivik met misplaatste trots de verantwoordelijkheid neemt voor de aanslagen en hoe de advocaten aan beiden kanten zich voorbereiden op de rechtszaak. Mede te danken aan het meer dan voortreffelijke acteerwerk is 22 July een film die je bij de strot beetpakt. Hoewel het een klein minpuntje is dat de film soms wat vaart en daarmee wat impact verliest.

4