2067

2067 (2020) recensie

2067Je moet er toch niet aan denken dat de lucht op Aarde zodanig vervuild raakt dat normaal ademhalen geen optie meer is. In de Science Fiction-film 2067 van regisseur Seth Larney is dat helaas wel een werkelijkheid. De flora en fauna is volledig verdwenen en zuurstof wordt alleen nog maar kunstmatig geproduceerd. Terwijl de kwaliteit zodanig slecht is dat mensen aan longziekten lijden en het einde van de mensheid haast onvermijdelijk is. Hoewel, er één persoon is die wellicht de sleutel heeft om de mensheid te redden.

Samenvatting van het verhaal – Ethan (Kodi Smit-McPhee) is een simpele arbeider, die op een dag een oproep krijgt om zich te melden bij zijn werkgever. Het blijkt dat de organisatie waarvoor hij werkt in het geheim een tijdmachine heeft gebouwd en dat ze nu uit de toekomst een reactie hebben ontvangen op het radiosignaal dat zij hebben verzonden. De oproep is duidelijk; ‘Stuur Ethan Whyte’. Ethan krijgt dus de taak om naar de toekomst te reizen en daar op zoek te gaan naar een genezing voor de longziekte, die de kleine hoeveelheid Aardbewoners dreigt uit te roeien.

Recensie – Een goede Science Fiction-film slaagt in mijn ogen alleen als de special en visual effects van een hoge kwaliteit zijn. Maar met een groot aantal productiemaatschappijen aan boord kreeg Larney genoeg ruimte om van 2067 iets moois te maken. En daar is hij ook zeker in geslaagd. Terwijl het verhaal best interessant is. Want deze keer is het niet een meteoriet of een grote natuurramp, die het einde van de mensheid kan betekenen, maar een ernstig tekort aan zuurstof. X-Men: Dark Phoenix-acteur Kodi Smit-McPhee mag in de rol van de hoofdprotagonist een dappere poging ondernemen om de mensheid van de naderende ondergang te redden.

Spanning is volop aanwezig en vooral de momenten, die zich in de toekomst afspelen zijn onderhoudend. Het verhaal neemt een ietwat duistere wending en als kijker wil je gewoon weten wat er gaande is en hoe Ethan het voor elkaar gaat boksen om de mensheid te redden. Als dat überhaupt wel mogelijk is. McPhee speelt de rol prima. Evenals zijn tegenspeler Ryan Kwanten, die de meeste nog wel kennen van zijn rol in de serie True Blood, en in 2067 als Ethan’s goede vriend Jude meewerkt aan de dappere reddingspoging. 2067 is dan ook een goede en zeer vermakelijke Science Fiction. Waarin de makers het ook niet achterwege laten om de kijker te vertellen dat ze wellicht iets voorzichtiger moeten zijn met onze kwetsbare planeet.

3