2 Fast 2 Furious

2 Fast 2 Furious (2003) recensie

2 Fast 2 FuriousNa het succes van de actiefilm The Fast and the Furious in 2001 kon een vervolg niet uitblijven, maar hoofdrolspeler Vin Diesel moest helaas bedanken voor de eer om terug te keren als straatracer Dominic Toretto. De actieheld was te druk met de opnames van xXx. Daarentegen keerde Paul Walker wel terug in de rol van Brian. Die in het eerste deel nog een undercoveragent was, maar in het vervolg een carrière als illegale straatracer prefereert.

Samenvatting van het verhaal – Na zijn werk als politieagent in Los Angeles, verblijft Brian (Paul Walker) bij zijn goede vriend Tej (Ludacris) in Miami. Waar de wereld van illegale straatraces nog springlevend is. Brian sprokkelt zijn inkomsten bij elkaar door deel te nemen aan deze straatraces, maar al gauw wordt hij het doelwit van zijn voormalige werkgever Bilkins (Thom Barry). Die hem hard nodig heeft om de drugsbaron Carter Verone (Cole Hauser) tot een halt toe te roepen. Brian accepteert de zaak alleen als hij samen met zijn jeugdvriend Roman Pearce (Tyrese Gibson) de klus mag klaren.

Recensie – In tegenstelling tot The Fast and the Furious bevat 2 Fast 2 Furious iets meer verhaal en spanning. Waar het in het eerste deel nog de focus lag op de wereld van de illegale straatraces en de rivaliteit onder de racers, ligt in het vervolg de focus meer op een onderhoudend verhaal waarin straatracers een gevangenisstraf kunnen ontlopen door undercover te gaan voor de FBI. Om zo de geduchte drugsbaron Carter Verone te stoppen. Maar ook in het vervolg ontbreken felgekleurde en opgevoerde bolides en schaarsgeklede dames niet.

Paul Walker was weer helemaal in zijn nopjes in de rol van straatracer Brian terwijl nieuwkomers Tyrese Gibson en Ludacris waardevolle toevoegingen zijn. Ondanks dat het acteerwerk iets minder van belang is, passen deze personen prima in de wereld van geldsmokkel en illegale straatraces. Onder begeleiding van opzwepende muziek en ondersteunt door bombastische actiescènes die in tegenstelling tot het eerste deel nog spectaculairder zijn. Regisseur John Singleton heeft dan ook een waardig vervolg afgeleverd. Dat ontzettend vermakelijk is. Hoewel, Vin Diesel uiteraard een beetje wordt gemist.

3