13 Reasons Why – Seizoen 2 (2018) recensie

13 Reasons Why - Seizoen 2Het eerste seizoen van de Netflix Original 13 Reasons Why sloeg in als een bom. De populaire serie werd zowel bejubeld als fel bekritiseerd. Vooral om het feit dat de heftige en spraakmakende beelden van zinloos geweld en seksueel misbruik expliciet in beeld kwamen. Het is begrijpelijk dat veel mensen (met name ouders en leerkrachten) veel problemen hadden met de serie waarin de ernstige problemen van jonge scholieren centraal staat. Het is dan ook niet zo vreemd dat Netflix voor het tweede seizoen flink heeft uitgepakt als het gaat om waarschuwingen en advies.

13 Reasons Why – Seizoen 2 is dan ook niet bestemd voor mensen die zelf te maken hebben met de problemen die in de door Brian Yorkey gecreëerde serie aan bod komen. Thema’s zoals zelfmoord, aanranding en automutilatie komen in de reeks zelfs meer aan bod terwijl het duidelijk wordt dat Hannah Baker (Katherine Langford) niet het enige slachtoffer was van pesterijen en seksuele intimidatie. In dat opzicht is de reeks van opnieuw 13 afleveringen van circa 55 minuten indrukwekkender en heftiger te noemen dan zijn voorganger. Mede te danken aan het uitstekende acteerwerk van Katherine Langford, Dylan Minnette en Alisha Boe.

Zonder ook maar iets te verklappen over het plot wordt in het tweede seizoen meer aandacht besteed aan de ware toedracht waarom Hannah zichzelf van het leven beroofde. De onbeantwoorde vragen van haar ouders, medescholieren en zelfs de schooldirectie leiden tot zoektochten naar de waarheid. Met nare gevolgen voor sommigen als deze aan het licht komt. De beerput wordt opengetrokken en het verhaal rondom Hannah en haar medescholieren begint steeds meer vorm te krijgen. Evenals de beweegredenen van een aantal scholieren die maar al te graag voor eigen rechter willen spelen.

Als je dacht dat de puzzelstukjes aan het einde van seizoen 1 op hun plaats waren gevallen dan zit je er toch goed naast. Het tweede seizoen is onthullend, ontroerend en bij vlagen zelfs komisch terwijl de achtergrondverhalen van belangrijke sleutelfiguren van toegevoegde waarde zijn. Als kijker voel je je soms machteloos terwijl je meeleeft met de personages die allemaal te maken hebben (of krijgen) met de nodige problemen. Het geeft aan hoe groot het probleem is. Dat tieners hulp nodig hebben, het niet durven te vragen en dat zij meester zijn geworden in het dragen van een masker en dat niemand ziet hoeveel pijn zij daadwerkelijk lijden. De boodschap is opnieuw overduidelijk evenals de waarschuwingen dat het ijzersterke 13 Reasons Why – Seizoen 2 absoluut niet geschikt is voor jonge kijkers en mensen met serieuze mentale problemen.

• Serie
5 (1 vote)

4 thoughts to “13 Reasons Why – Seizoen 2 (2018) recensie”