12 Monkeys (1995) recensie

12 MonkeysDe films van regisseur Terry Gilliam zijn bijzonder te noemen. Hij weet op iedere film zijn stempel te drukken. Te vergelijken met bijvoorbeeld Tim Burton wiens stijl altijd herkenbaar is. Zonder er kennis van te hebben kun je aan de decors zien en aan de sfeer voelen dat je naar een Tim Burton kijkt. Gilliam heeft datzelfde effect. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel acteurs genoegen namen met een minimaal salaris om in 12 Monkeys mee te spelen. Alleen al om het feit om de kans te krijgen om met de filmmaker samen te werken.

In de toekomst wordt meer dan de helft van de wereldbevolking uitgeroeid door een gevaarlijk virus. Slechts een handjevol overlevenden weet de uitbraak te overleven terwijl het dierenrijk de wereld heeft overgenomen. De mensen die ondergronds leven worden om de beurt geselecteerd en naar het verleden gestuurd om informatie over het virus te vergaren. Zo wordt gedetineerde James Cole (Bruce Willis) gedwongen om naar het verleden te reizen waar hij niet alleen bijzondere mensen ontmoet, maar ook een afschuwelijk geheim ontdekt.

Briljant acteerwerk
Hoewel 12 Monkeys het beste als een Science Fiction gedefinieerd kan worden, is Gilliam’s film een mengelmoes van een Sci-Fi, drama en een thriller. Het verhaal gaat immers dieper dan een haast onmogelijke taak om de verwoestende uitbraak tot een halt toe te roepen. Het verhaal draait dan ook grotendeels om James Cole die op een fenomenale wijze wordt neergezet door Bruce Willis. Wanneer hij arriveert in het verleden wordt hij door velen voor gek verklaard. Terwijl er slechts enkelen zijn die James geloven en er dan ook alles aan doen om hem te helpen.

Zweverig
Zoals psychiater Kathryn Railly (Madeleine Stowe) en de schizofrene Jeffrey (Brad Pitt). Kleurrijke personages die niet alleen fantastisch worden neergezet, maar ook Cole bijstaan in zijn zoektocht naar de waarheid. Als kijker heb je niet alleen veel sympathie voor de getergde tijdreiziger die door reeks toevalligheden in deze benarde situatie belandt is, maar je vraagt jezelf continu af of James inderdaad gek is of wellicht de sleutel in handen heeft om de mensheid van de ondergang te redden. Maar door de intrigerende wijze waarop het verhaal wordt verteld en de interessante plotwendingen is de strekking duidelijk. Het leven is uitgestippeld en niemand kan aan zijn of haar lot ontsnappen.

4