10 Things I Hate About You (1999) recensie

10 Things I Hate About YouVanochtend was ik om 10:00 in de Vue Amersfoort aanwezig voor het spel Mattie’s & Marieke Movie Roulette. De presentatoren van de ochtendshow op radiozender Q Music riepen de afgelopen week filmliefhebbers op om hen favoriete film uit de jaren ’90 op te geven. De nummertjes 00 tot en met 37 op de roulette werden al snel gevuld en vanochtend werd er voor een volle bioscoopzaal onthuld op welk nummertje het balletje was gevallen. Hoewel het jammer was dat mijn nummertje 15 dat Independence Day vertegenwoordigde niet de winnaar werd, mocht ik aanschuiven voor een screening van de romantische komedie 10 Things I Hate About You.

Chick flick
Nu had ik de film met Heath Ledger, Julia Stiles en Joseph Gordon-Levitt nog niet gezien dus ergens was het wel fijn dat ik een film kreeg voorgeschoteld die nieuw was voor mij. De roulette was namelijk goedgevuld met films die ik wellicht al tig keren heb gezien. Ik begon er dan ook met goede moed aan en het begin van de romantische komedie is voortvarend. Het deed mij een beetje denken aan American Pie. Eén van mijn favoriete komedies uit de jaren ’90, maar na een goed half uur kakte het een beetje in. De humor was inmiddels ver te zoeken en het verhaal is simpelweg niet onderhoudend genoeg.

Zoetsappig
Het verhaal draait om scholier Cameron (Joseph Gordon-Levitt) die als een blok valt voor zijn klasgenootje Bianca (Larisa Oleynik). Maar Bianca wordt beschermd opgevoed door haar vader en ze mag alleen op date als haar oudere zus Kat (Julia Stiles) meegaat. Daarom bedenkt Cameron een plannetje om de nieuwe scholier Patrick (Heath Ledger) te strikken om Kat mee uit te vragen. Zodat hij samen met Bianca op stap kan. Maar dat plan valt al snel in duigen als de ietwat katterige Kat niets van de jongens op haar school wilt weten. Een enorm schattig en zoetsappig verhaal dus waar menig man gillend voor wegrent.

Not a total loss
Maar als liefhebber van romantische komedies kon ik 10 Things I Hate About You wel waarderen, want er waren een aantal pluspunten aanwezig. Het was sowieso leuk om een piepjonge Joseph Gordon-Levitt en Heath Ledger aan het werk te zien terwijl er leuke en herkenbare nummers ten gehore werden gebracht. Als we het dan hebben over het ophalen van herinneringen aan de 90’s dan is dat in ieder geval goed gelukt. En het was sowieso wel een geslaagde ochtend, want de organisatie was goed op orde en de sfeer zat er goed in. Mede te danken aan gangmakers Mattie en Marieke die voorafgaand van de voorstelling met microfoon en al door de zaal liepen en de interactie met de bezoekers opzochten.

Met dank aan Q Music voor de uitnodiging voor deze speciale screening.

Live op de radio
Vorige week was ik live in de uitzending bij Mattie en Marieke om één van mijn favoriete films op te geven voor het. Movie Roulette spel. Ben je benieuwd naar mijn 5 minutes of fame? Dan kun je hieronder het geluidsfragment terugluisteren.

2.5
5 (1 vote)