10 Cloverfield Lane

10 Cloverfield Lane (2016) recensie

De door J.J. Abrams geproduceerde en door Matt Reeves geregisseerde found footage horrorfilm Cloverfield was voor mij dé verrassing van 2008! Wat begint als een onschuldig verslag van een afscheidsfeestje eindigt in een huiveringwekkende overlevingstocht door het door een reusachtige monster geterroriseerde New York. Ik zat continu op het puntje van mijn stoel en mijn hart zat in mijn keel. Wat een weergaloze, huiveringwekkende en spannende film! Door het overtuigende succes stond een vervolg al snel op de agenda, maar deze liet lang op zich wachten. En dan verschijnt nu de thriller 10 Cloverfield Lane in de bioscoop. Is dit het langverwachte vervolg en krijgt de kijker dan eindelijk meer informatie over de angstaanjagende gebeurtenissen uit het eerste deel?

En ik val met de deur in huis, want het antwoord is nee! 10 Cloverfield Lane is niet het langverwachte vervolg en de door Dan Trachtenberg geregisseerde thriller staat in principe compleet los van de spektakelfilm uit 2008. Sterker nog, 10 Cloverfield Lane is allesbehalve een spektakelfilm! Verwacht dus geen vreemde monsters die een complete stad in as leggen of een niet te bevatten verslag van een groepje mensen die het destructieve gedrag van het imposante wezen met een handycam vastleggen. Want ook het found footage concept is voor 10 Cloverfield Lane volledig overboord gegooid.

Je zult wel denken “lekker positief is die Filmliefhebber weer”, maar het enige wat ik doe is puur het managen van de verwachtingen. Want met deze kennis die ik ook voorafgaand het bioscoopbezoek heb vergaard, ga je er toch met een ander gevoel in. Met als resultaat dat ik 10 Cloverfield Lane een zeer vermakelijke thriller vind! Vanaf de eerste minuten is er direct spanning aanwezig als Michelle (Mary Elizabeth Winstead) een auto-ongeluk krijgt en vervolgens geketend en al wakker wordt in de kelder van de ietwat verwarde man Howard (John Goodman). Volgens de voormalige marinier is er een aanval gaande waardoor de wereld onbewoonbaar is en volgens hem mag Michelle van geluk spreken dat ze nog leeft.

Al gauw ontdekt Michelle dat ze meer vrijheid heeft dan dat ze had verwacht. In de als een woonkamer ingerichte kelder kan ze gebruik maken van alle faciliteiten, zoals een werkende keuken, een televisie met een stapeltje films en een badkamer waar ze in alle privacy kan douchen. En ze is niet de enige die van Howard’s gastvrijheid gebruik maakt als ze ontdekt dat de schuilkelder ook bewoond wordt door Emmett (John Gallagher Jr.) Toch kan ze het gevoel niet van zich afschudden dat er iets niet helemaal in de haak is en ze probeert dan ook om samen met Emmett te ontdekken wat er werkelijk aan de hand is.

Af en toe horen ze aan de oppervlakte wat gerommel en dat maakt hen nieuwsgierig naar de gebeurtenissen die zich bovengronds afspelen. Als kijker heb je de wetenschap dat er een monster flink de beest uithangt, want dat hebben we gezien in Cloverfield. Toch heb je ook continu het gevoel dat Howard niet helemaal oké is en dat is te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van John Goodman. Hij speelt de rol van deze vreemde vogel meer dan uitstekend. Daarnaast is ook het spel van Mary Elizabeth Winstead en John Gallagher Jr. te prijzen. Maar de beklemmende sfeer en de sterke opbouw maken 10 Cloverfield Lane een geweldige thriller.

Ja, ik vind het jammer dat men afscheid heeft genomen van het concept van de eerste film en dat er minder spektakel aanwezig is. Naar mijn mening leent het concept zich uitstekend voor meer verhalen rondom de terreur van het afgrijselijke monster en zijn nog huiveringwekkender minions die in het eerste deel de tanden zetten in de vluchtende voorbijgangers. Het advies luidt dan ook “let it go”, want dan zul je een hoop plezier beleven aan 10 Cloverfield Lane. En wees gerust, want in de slotfase krijg je als kijker echt wel een paar heerlijke en verrassende momenten voorgeschoteld. Ga dat zien!

12 gedachten over “10 Cloverfield Lane (2016) recensie

1. * spoilers *

Wat ik vooral waardeerde was de soberheid van deze film. Geen spektakel. Gewoon vrijwel de gehele tijd jezelf afvragen wat er werkelijk speelt. Is het gewoon een psychopaat die ten onrechte denkt dat er een buitenaardse invasie is? Je ziet de hele film eigenlijk niets. Ja, een keer een vrouw met bebloed hoofd; maar ja dat kan van alles zijn. Je hoort iets overkomen, maar ja dat kan ook gewoon een helicopter zijn die deze, misschien wel, crimineel zoekt. Afijn, heerlijk een uur lang aan het denken worden gezet.

Met name Michelle denkt het het hare ervan. Niet echt overtuigd. Een beetje wel natuurlijk, dus toch maar een pak maken. Fantastisch is wat mij betreft ook haar reactie buiten wanneer zij die machine ziet vliegen. Ik, en ik neem aan zij ook, dacht heel even dat het een helicopter was. Totdat het beeld wijzigde. Haar reactie “you godda be kidding me” bracht bij mij een behoorlijk grijns.

Heerlijke film. Ben blij dat het geen “Cloverfield 2” was. Zo is het beter. 🙂

2. Geweldige thriller maar jammer van het laatste kwartier. Dit paste in mijn optiek niet bij het voorgaande.

Ben daarom ook wel benieuwd naar het originele script want nu heeft het er de schijn van dat de rewriting Door JJ Abrams alleen gedaan is om mee te liften op de naambekendheid van Clovey

3. Op een paar momentjes na (schrikeffectjes, Howard swingend voor de jukebox), de hele film zitten wachten tot er iets boeiends gebeurde. Zoveel ongeloofwaardigheden (wie heeft er nou in een ondergrondse bunker een knieband, infuus, krukken en een vat met alles vernietigende vloeistof? gasmasker maken van een lege pet fles??) Laatst kwartier lijkt het nog wat te worden… komt er een ruimteschip met een lelijk buitenaards wezen voorbij. Michelle zegt bij die ontdekking ‘come on?’, dat werd vertaald als ‘serieus?’. Dat dacht ik dus ook: serieus, hoe krijg je het verzonnen! Wat een afknapper!! Na afloop kon ik eigenlijk alleen maar ‘lachen’, dat ik daar tijd en geld in gestoken heb….

1. Howard was wrs een pedofiel , verschillende meisjes vermist en niets meer van teruggevonden..
      en heeft met die meisjes in de bunker gewoond, vermoord en daarna opgelost in de vloeistof..
      de bunker kwam nu goed van pas tijdens de invasie….