10 Cloverfield Lane (2016) Blu-ray Disc recensie

10 Cloverfield LaneDat er een vervolg zou komen op de spektakelfilm Cloverfield uit 2008 stond al een langere tijd in de planning en dit jaar verscheen deze dan ook met de titel 10 Cloverfield Lane. De eerste film riep veel vragen op over het wezen, waar het vandaan komt en waarom het vijandig is. Daar kreeg het publiek geen antwoord op en de grote vraag is of het door Dan Trachtenberg geregisseerde vervolg wel meer informatie verschaft.

Het antwoord hierop is nee, want 10 Cloverfield Lane is misschien zelfs mysterieuzer te noemen dan zijn voorganger. Feitelijk is dit ook geen direct vervolg, maar een spin-off die compleet losstaat van de spektakelfilm die Matt Reeves in 2008 heeft gemaakt. Zelfs het spektakel blijft achterwege! Deze keer zijn er geen monsters die een grote stad in as leggen en vluchtende mensen die ten prooi vallen aan kleinere wezentjes die iedereen op hun pad opeten. Desondanks is de film niet geheel monster vrij!

10 Cloverfield Lane is een psychologische thriller die zich grotendeels in de kelder van het personage Howard afspeelt en John Goodman speelt de rol van deze man fantastisch! Hij denkt dat de wereld is vergaan en hij biedt onderdak aan twee nietsvermoedende mensen die min of meer opgesloten zitten. Howard is vastbesloten dat zijn schuilkelder de enige veilige plek is, maar zijn lotgenoten Michelle (Mary Elizabeth Winstead) en Emmett (John Gallagher Jr.) geloven niet alles wat Howard hen verteld.

Als kijker heb je ook continu het gevoel dat het twee kanten op kan gaan. Is Howard een lieve doch ietwat verstrooide man met eigenaardige ideeën of is het een krankzinnige psychopaat die een dubbele agenda heeft. Ook deze keer worden veel vragen onbeantwoord, maar het is wel een gegeven dat je de gehele film op het puntje van je stoel zit. De spanning is continu aanwezig en ook de nieuwsgierigheid naar de ware toedracht van Michelle’s en Emmett’s onvrijwillige verblijf in de kelder is zenuwslopend.

Paramount Home Entertainment brengt 10 Cloverfield Lane vandaag op de markt op een zeer nette Blu-ray Disc die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 op de schijf terwijl het geluid in Dolby Atmos te beluisteren is. Het bonusmateriaal bestaat uit audiocommentaar van regisseur Dan Trachtenberg en producer J.J. Abrams die ook regelmatig aan het woord komen in de zeven specials die aanwezig zijn. In de specials ‘Cloverfield Too’, ‘Bunker Mentality’, ‘Duck and Cover’, ‘Spin-off’, ‘Kelvin Optical’, ‘Fine Tuned’ en ‘End of Story’ geeft het team meer duidelijkheid over het verhaal en de productie van 10 Cloverfield Lane.

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.